BALTIC SEA CIRCLE

FAQ's - Frequently Adventured Questions

 

  1. Wat heb ik nodig voor deze rally?
  2. Welke visa heb ik nodig en hoe kom ik daaraan?
  3. Heb ik een aparte autoverzekering voor Rusland? En een international rijbewijs?
  4. Alternatieve route door Finland
  5. Welke voertuigen zijn toegestaan?
  6. Hoe regel ik een voertuig?
  7. Wat gebeurt er met mijn voertuig na de finish?
  8. Waar slapen we?
  9. Goede doelen en donaties
  10. Hoe krijg ik de donaties bij elkaar?
  11. Verzamel online donaties
  12. Persberichten
  13. Mag ik me laten sponsoren?
  14. Jullie rally voertuig branding
  15. De SAC Tracking App
  16. Wat te doen bij pech onderweg?
  17. De start in Hamburg
  18. Partytime in de Baltische Staten en bij de poolcirkel
  19. Finishlijn Evenement & prijsuitreiking in de haven van Hamburg
  20. Wat is de minimumleeftijd voor deelname?
  21. Wegdek
  22. Is er een online plek voor het ontmoeten van de andere teams?
  23. Mag ik SAC logo's en fotomateriaal gebruiken?
  24. Hoe schrijf ik mij in voor een rally?
  25. Welke extra uitgaven kunnen we verwachten?
  26. Kan ik onze teamnaam veranderen?
  27. Kan ik alvast de startplek kopen en later pas een team toevoegen?
  28. Wat gebeurd er als ik toch niet meer kan deelnemen aan de rally?


1. Wat heb ik nodig voor deze rally?

Zin in een avontuur, een voertuig van 20 jaar of ouder, een double-entry visum voor Rusland (als je door Rusland wil rijden - binnenkort meer info op deze site), wat geld en 16 dagen vrij van werk of studie.


2. Welke visa heb ik nodig en hoe kom ik daaraan?

Als EU-burger heb je alleen een visum voor Rusland nodig. Als je ook een afslag wilt nemen naar de Russische exclave Kaliningrad, heb je een visum nodig waarmee je Rusland twee keer achter elkaar kunt binnenkomen (Double Entry Visa).

Het Russische visum incl. uitnodiging kan je relatief eenvoudig krijgen bij speciale Russische reisbureaus in de buurt (gebruik google) of bij de grotere visum service bureaus. Je kunt je visum ook rechtstreeks bij een Russisch consulaat of een Russische ambassade aanvragen.
Houd er rekening mee dat je paspoort lang genoeg geldig moet zijn en dat de afgifte van het visum enige tijd kan duren.

Een paar tips nog:

Een toeristenvisum voor Rusland is normaal gesproken 30 dagen geldig. Kies de startdatum van de rally als inreisdatum - zo ben en blijf je maximaal flexibel. 
De SAC is geen reisbureau en geeft dus geen enkele vorm van reisbevestiging uit. Reisdoel bij de aanvraag moet dus altijd worden omschreven als ‘persoonlijk’. 

De Rusland experts van Visumdienst kunnen jullie op een snelle en onbureaucratische manier ondersteunen bij het aanvragen van de visa en jullie ook direct de geschikte Double Entry Visas bezorgen. Als je je visum via Visumdienst wilt afhandelen, bel dan het Nederlandse telefoonnummer 076-5612139. Vermeld daar expliciet dat je deelneemt aan de Baltic Rallye.

Deelnemers van buiten de EU zijn zelf verantwoordelijk voor het uitzoeken van de toelatingseisen van de afzonderlijke landen. Laat je goed informeren!

 

3. Heb ik een aparte autoverzekering voor Rusland? En een internationaal rijbewijs?

Volgens de Russische wet behoeven ‘afdoende verzekerde voertuigen’ uit landen waarin de Groene Kaart geldig is, geen aparte Russische verzekering. Regel dus bij je autoverzekeraar een Groene Kaart (met de code ‘RUS’ erop) en klaar is kees. Een internationaal rijbewijs is officieel niet nodig, maar bij grenscontroles wordt er toch vaak om gevraagd. Om lange discussies en teleurstellingen te voorkomen, adviseren we je dan ook om er (voor €17,95) toch eentje aan te vragen, bij de ANWB.

 

4. Alternatieve route door Finland

Bij de Baltic Sea Circle rally mag je grotendeels zelf je route kiezen. Daarom is er ook de mogelijkheid, indien gewenst, om via Finland de Baltische staten te bereiken en daardoor dus niet Rusland te hoeven reizen.

 

5. Welke voertuigen zijn toegestaan?

Young- & Oldtimer
Auto's minstens 20 jaar oud (inclusief bouwjaar 12/2001)


Tweewielers minstens 20 jaar oud (inclusief bouwjaar 12/2001); een motorteam mag uit maximaal 2 motoren bestaan.


Commerciële voertuigen - trucks & vans: minstens 20 jaar oud (inclusief bouwjaar 12/2001). Campers en caravans zijn niet toegestaan. Bussen zoals de Volkswagen T3 of T4, de GMC Vandura of de Ford Transit worden niet beschouwd als camper en zijn dus toegestaan. Voertuigen die uitsluitend gebouwd zijn als camper, met bijvoorbeeld bedstedes, zijn eveneens niet toegestaan.

Er is geen limiet aan de waarde van het rallyvoertuig. 

Het voertuig hoeft nog niet bekend te zijn tijdens het registreren. Tot aan het begin van de rally heb je tijd om je perfecte rallyvoertuig te vinden.

 

6. Hoe regel ik een voertuig?

Zoek op internet of in advertenties van uw dagelijkse krant. 
Op de relevante websites voor tweedehands auto's vind je een ruime keuze aan geschikte en goedkope voertuigen. Of vraag je grootmoeder of ze je haar oude Mercedes voor ritje leent. Het voertuig hoeft nog niet bekend te zijn tijdens het registreren. Tot aan het begin van de rally heb je tijd om je perfecte rallyvoertuig te vinden.

 

7. Wat gebeurt er met mijn voertuig na de finish?

Ons om het even. Maar we zien je natuurlijk graag terug, een volgende keer - met dezelfde of een andere auto.

8. Waar slapen we?

De accommodatie wordt door de teams zelf gekozen en georganiseerd.

Van "wild" kamperen op een gletsjer of blokhut met bevers, tot luxe hotel & champagne, alles is toegestaan! Je bent vrij om te beslissen wat je het beste bevalt op elke etappe, afhankelijk van je avontuurlijke geest en je budget. Het spontaan zoeken naar een geschikte overnachtingsaccommodatie op de betreffende etappe heeft zich in het verleden bewezen en is meestal geen probleem tijdens de rally.

Op de officiële SAC-feestjes zetten alle teams hun tenten bij elkaar. Natuurlijk kan je ook overnachten in je eigen rallybus of vrachtwagen. Een beperkt aantal hotelkamers is meestal ook beschikbaar op de evenementenlocaties. Hier geldt het "first-come-first-serve-principe".

In het roadbook staan ook altijd taken die direct gericht zijn op het slapen in de tent. Pak dus zeker je tent en slaapzak in, want "wild" kamperen is alleen een echt avontuur als je in de tent zit...
KAMPEREN IS GEEN PLICHT OP DE RALLY!

9. Goede doelen en donaties

Verzamel € 750 voor geweldige liefdadigheidsprojecten.
Het geld kan naar projecten gaan die we zorgvuldig hebben doorgelicht om ervoor te zorgen dat alle bijdragen gaan naar de mensen die ze echt nodig hebben. Of je bent vrij om een liefdadigheidsproject te kiezen dat je altijd nauw aan het hart heeft gelegen.
De donaties kunnen worden verzameld vanaf het registratie moment tot aan het einde van de rally. Meer informatie

10. Hoe krijg ik de donaties bij elkaar?

Bedenk iets creatiefs! Vertel uw vrienden, familie, zakenpartners, collega's over jouw inzet voor geweldige liefdadigheidsprojecten. Verzamel online, organiseert een rommelmarkt of creëer een loterij. Neem contact op met de lokale pers en organiseer een liefdadigheidsfeest. Er zijn talloze mogelijkheden. Het verzamelen van donaties is een avontuur op zichzelf. Meer informatie

11. Verzamel online donaties

Creëer je persoonlijke donatieverzamelpagina op movember.com of een ander online donatieplatform. Online donatieplatforms bieden jou de mogelijkheid om je donatiecollectie transparant en makkelijk te presenteren en online te verwerken.

Alle donaties die via movember.com of andere online donatieplatforms worden ingezameld, komen rechtstreeks ten goede aan de SAC-hulpprojecten en -organisaties, evenals aan je liefdadigheidsprojecten. Meer informatie

 

12. Persberichten

Om nog meer aandacht voor jullie avontuur en inzamelingsactie te krijgen, kunnen jullie ook de pers benaderen. Vertel over het avontuur in de lokale krant, op de radio of op TV. Zo zamelen jullie misschien nóg meer geld in en heb je kans op extra sponsors!

13. Mag ik me laten sponsoren?

Vanzelfsprekend! Dus vraag je autogarage om een laatste grote beurt, een kledingzaak of ze jullie een paar donsjassen schenken voor de eventuele koude dagen en nachten, of je kapper voor een rally-coup.Voor noppes of in ruil voor publiciteit via social media, bestickering of wat je dan ook verzint, dat is aan jullie.

14. Jullie rally voertuig branding

Jullie hebben een geschikt voertuig gevonden, sponsors zijn gevonden en jullie zijn klaar om jullie voertuig op-en-top te pimpen. Jullie hebben totale creatieve vrijheid. Eén ding om rekening mee te houden is dat op zowel de beide voordeuren én de motorkap een sticker met het officiële rally-logo moet komen. Verder moeten er goed zichtbare plekken vrij zijn voor twee stickers met jullie startnummer. 

Grootte van de stickers:

  • Officiële rally-logo’s: Rond met een doorsnede van 45cm 
  • Startnummers: Rond met een doorsnede van 45cm

15. De SAC Tracking App

De SAC Tracking App, SAC Track is voor alle teams gratis te downloaden in de Google Play Store of de Apple App Store. De SAC Track App is zeer eenvoudig te gebruiken. Schakel de track-functie in en je wordt al getrackt. Verder heb je als team de mogelijkheid om jullie mooiste foto’s te uploaden en te koppelen aan de route. De inloggegevens krijgen de teams een week voor aanvang van de rally.

Offline zijn en alsnog getrackt worden. Kan dat? 
Ja, dat is geen enkel probleem. Jullie telefoon trackt jullie route ook zonder een actieve internetverbinding, zolang er maar een GPS signaal beschikbaar is. Zodra jullie de volgende keer online zijn stuurt de SAC Track App automatisch de gereden route naar de server en is jullie route weer up-to-date. 

Jullie persoonlijke rally route Aan het einde van jullie rally kun je de getrackte route downloaden zodat je het aan je kleinkinderen kan laten zien.

 

16. Wat te doen bij pech onderweg?

Je moet je voertuig repareren! Maar geen zorgen, ook al heb je niet veel verstand van technische dingen, het gaat je lukken je voertuig weer aan de praat te krijgen. Want:

  1. Het is een ongeschreven regel dat de teams elkaar helpen wanneer dat nodig is. In de regel is er altijd een deelnemer in het buurt met voldoende technische expertise en de juiste hulpmiddelen om jullie te helpen.
  2. Als je gestrand bent in de middle of nowhere, wees dan niet bang om de lokale bevolking om hulp te vragen. Zelfs als ze jouw taal niet spreken, krijg je vaak veel hulp. Meestal is een vriendelijke glimlach al voldoende en loopt de motor alweer.
  3. Als echter niets lukt, dan ben je aangewezen op je buitenlandverzekering van bijvoorbeeld de wegenwacht. 

 

17. De start in Hamburg 

Op 18/19 juni 2021 start de rally in het hart van Hamburg. Het evenement begint om 10:00 uur en de officiële start is tussen 12:00 en 14:00 uur.
Alle avonturiers die al in de stad zijn, kunnen de avond tevoren bij het Pre-Adventure-Get-Together de andere teams leren kennen en in de stemming komen voor de komende avonturen. Het Pre-Adventure-Get-Together begint om ongeveer 18:00 uur.
De officiële locaties worden een maand van tevoren aangekondigd.

Natuurlijk zijn alle andere avonturiers, vrienden en fans ook welkom op het startevenement en het Pre-Start -Get-Together.

 

18. Partytime in de Baltische Staten en bij de poolcirkel

Op de weg rond de Oostzee vieren we samen met jullie 2 geweldige rallyfeesten.

Bij de poolcirkel vieren we de middernachtzon terwijl we in de poolzee zwemmen en rond het kampvuur dansen.
En in de wilde bossen van de Baltische landen zetten we samen onze tenten op voor de magische Witte nachten.
Waar precies, blijft ons geheim tot het begin...

 

19. Finishlijn Evenement & prijsuitreiking in de haven van Hamburg

In Hamburg vieren we het succesvolle einde van de Baltic Sea Circle met een groot afsluitende evenement en natuurlijk een prijsuitreiking.
Alle vrienden, familie en fans zijn welkom om met de teams een onvergetelijke finish en prijsuitreiking te vieren na meer dan 3.500 km met talloze avonturen en ervaringen.

 

20. Wat is de minimumleeftijd voor deelname?

Om mee te kunnen doen aan deze rally moet je minimaal 18 jaar oud zijn. 
Verder willen we jullie er op wijzen dat je in goede fysieke staat moet zijn. De deelname aan zo'n avonturen rally is niet bepaald een relaxte zondagsrit met elektrische deken.

21. Wegdek

De wegomstandigheden tijdens de rally kunnen sterk variëren:

Van geasfalteerde wegen door dichte naaldbossen, over grindwegen tot aan gletsjerpassen,
naar de Russische slalom pothole roulette....

Alles is mogelijk & iets voor elke smaak!

 

22. Is er een online plek voor het ontmoeten van de andere teams?

Voor elke rally is er een Facebook groep. 
Daar kunnen jullie voor, tijdens en na de rally contact houden met de andere Teams. Hier worden dingen besproken zoals:

  • Het voorstellen van je team en het presenteren van jullie gekozen goede doel.
  • Tips & Tricks over de juiste spullen en benodigdheden voor de rally
  • Updates over de ‘pimp-status’ van jullie wagen.
  • Koop en verkoop van rally-auto’s.
  • Het zoeken van teamleden, of een team om mee te gaan.

Naar de officiële facebookgroep

 

23. Mag ik SAC logo's en fotomateriaal voor mijn website, blog of sponsors gebruiken?

Jazeker, graag zelfs. Je kunt een selectie aan beeldmateriaal en rally logo's vinden onder de 'Media' sectie. Mocht je niet precies vinden waar je naar opzoek bent, kun je ook de logo's direct van de website afhalen (rechtermuisklik, afbeelding opslaan als). Toch nog vragen of andere verzoeken? Stuur ons dan een e-mail via het contactformulier. 

Wij verzoeken je om altijd bij het gebruik van onze logo's of foto's naar ons te verwijzen, vooral als het in de media wordt gebruikt. Bijvoorbeeld: Photo Credits: Superlative Adventure Club

24. Hoe schrijf ik mij in voor een rally?

Het inschrijven voor een rally gaat heel makkelijk in 3 eenvoudige stappen.

  1. Log in bij "Mijn SAC"
  2. Daarna kun je een nieuw team maken bij punt 2. "Mijn Teams"
  3. Als je een team hebt aangemaakt kun je de rally boeken.

Tip:
Je kunt te allen tijde wijzingen aanbrengen (ook na registratie) aan jullie teamnaam, aantal deelnemers, feitjes over jullie voertuig etc.

 

25. Welke extra uitgaven kunnen we verwachten?

Naast het inschrijfgeld en de ingezamelde donatie aan het goede doel, zijn er natuurlijk de kosten voor accommodatie, eten en drinken, brandstof, mogelijke ferry overtochten, tol en verdere persoonlijke uitgaven.

Vanzelfsprekend hangen de kosten af van jullie levenstandaard, voorkeuren en hoeveel dorst jullie voertuig heeft. Om jullie een idee te geven van de kosten, hebben we een ruwe schatting gemaakt van de reiskosten per dag voor een team bestaande uit 2 personen:

Brandstofkosten: 
Ongeveer € 1,50 per liter. 
Rekenvoorbeeld: € 1,50 x 8 liter per 100 km x 400 km per dag = € 48 

Accommodatie: 
Overnachting onder de sterrenhemel, in een tent, voertuig of bij nieuw gemaakt vrienden: € 0 
Bij campingplaats tot luxe hotel: € 15 - € 150+ 

Eten & drinken: 
Jagers en verzamelaars: € 0 
Supermarkt-shoppers: € 30 
Fijnproevers en restaurantcritici: € 60+ 

Overige kosten: 
Afhankelijk van de route die jullie nemen moeten jullie rekening houden met extra kosten voor ferries, tol en brugtoeslagen en eventuele boetes. Kosten € 100 - € 250 (voor de gehele rally).

 

26. Kan ik onze teamnaam veranderen?

Jazeker, je kunt te allen tijde wijzingen aanbrengen (ook na registratie) aan jullie teamnaam, aantal deelnemers, feitjes over jullie voertuig etc. Dit kun je doen door simpelweg in te loggen met jullie team-account en naar punt 2. Mijn Teams te gaan. Op jullie teampagina vinden jullie ook de teamleden en kun je dingen wijzingen, verwijderen of toevoegen.

 

27. Kan ik alvast de startplek kopen en later pas een team toevoegen?

Om een startplek te krijgen moet je eerst een team aanmaken. Je kunt de informatie, aantal teamleden en naam wijzigen op elk moment (ook na registratie).

 

28. Wat gebeurd er als ik toch niet meer kan deelnemen aan de rally?

Het inschrijfgeld moet binnen 2 dagen na inschrijving betaald worden zodat de startplek officieel geboekt is.

Als je binnen 4 weken na inschrijving wilt annuleren, betalen wij 100% van het bedrag terug. 

Wij raden u aan uw ticket te beschermen met onze ticketverzekering

Als de inschrijving gesloten is, proberen wij om een nieuw team te zoeken die de startplek overneemt. Mocht dit niet lukken dan bieden wij aan om de startplek mee te nemen naar volgend jaar of een andere rally. Hiervoor wordt €250 voor reactivatie in rekening gebracht. Dit moet overgemaakt worden zodra de inschrijving voor de nieuw uitgekozen rally geopend is, en je wilt registreren. 

Ten slotte kan je de startplek zelf overdragen aan vrienden, kennissen, of iemand anders en eenvoudig de gegevens veranderen in de Team-login. Mocht dit het geval zijn, laat het ons dan even weten via het contactformulier. 

3 maanden voor de start van de rally kunnen wij helaas geen (gedeeltelijke) vergoeding meer geven.